koplogo

                                                             Google
Stuur een mail naar de Begeleidingsdienst voor Vrijescholen: P. van Meurs
Stel een vraag
Onderdeel vermenigvuldigen:

 

knop
Rekenen
tot 100


literatuur
Literatuur

rib
Rekenen tot 100   

rekenenverdieping
Rekenen tot 20
Stappen


AREB
Rekenen
en bewegen

RIB
Schriftelijk werk   

Rekenalgoritmen

   
Referentie getallen
   
Referentie verbanden

Zie ook Russisch rekenen literatuur
Rekenen en Bewegen
knop rekenen en bewegenKik hier







Vanuit de beweging

Ook hier bestaat het gevaar dat het bewegen een afbeelding wordt van een handelingsproces of een mentaal proces.

4 x 24 Een kind maakt 4 keer een sprong van twintig en zegt:”80” vervolgens maakt hij 4 keer een sprong van 4 en zegt:

“80, 84, 88, 92, 96” of

“80 en 16”

 

Ook kan het uitgebeeld worden zoals het spel dat aangegeven is bij het optellen en aftrekken.

 

       Ht

Overige activiteiten

Men kan het vermenigvuldigen zien als een herhaalde optelling. Op deze manier kunnen we het ontwikkelen vanuit een herhaalde optelling. En wel op twee sporen, die pas bij het vermenigvuldigen van twee getallen van twee cijfers in elkaars verlengde komen te liggen.

  1. Het ene spoor volgt het schattend vermenigvuldigen, nu ook met getallen groter dan 100.

  2. Het andere spoor staat aanvankelijk geheel in dienst van het door elkaar oefenen van tafelproducten van één tafel per opgave.

  3. Daartussen loopt nog een derde spoor. Dit is het spoor van de 'natuurlijke' aanpak 17x25.

                    

      hterib
kolomsgewijs
rekenen

klik hier voor cijferend rekenen en kolomsgewijs rekenen